flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Узагальненя практики розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних із виборчим процесом за 2014 рік

 УЗАГАЛЬНЕННЯ

практики розгляду спорів щодо правовідносин, пов’язаних із виборчим процесом  за  2014 рік

 

Виборча система – це вся сукупність врегульованих правом механізмів і процедур виборів (від призначення виборів до оголошення результатів і реєстрації обраних).

Стаття 69 Конституції України визначає, що народне волевиявлення здійснюється через вибори, референдум та інші форми безпосередньої демократії. Згідно зі статтею 71 Конституції України, вибори до органів державної влади та органів місцевого самоврядування є вільними і відбуваються на основі загального, рівного і прямого виборчого права шляхом таємного голосування; виборцям гарантується вільне волевиявлення. 

Згідно ч.9 ст.108 вказаного Закону рішення, дії чи бездіяльність виборчих комісій, членів цих комісій, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації, кандидатів, їхніх довірених осіб, партій, їхніх посадових осіб та уповноважених осіб, офіційних спостерігачів, що порушують законодавство про вибори, можуть бути оскаржені до суду в порядку, визначеному Кодексом адміністративного судочинства України. 

Відповідно до п.6 частини другої статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процесом.

Питання організації, порядок проведення виборів народних депутатів, виборів Президента України здійснення виборчого процесу, його забезпечення та гарантування врегульовані Законом України «Про вибори народних депутатів України» від 17.11.2011 р. №4061-VI та Законом України «Про вибори Президента України»  від  14.10.2014 року № 1700-VII .

 

Здійснюючи судочинство по адміністративним справам по спорам, що виникли із відносин, пов’язаних з виборчим процесом  суд керується:

 

- Конституцією України;

- Кодексом адміністративного  судочинства України;

- Законом України «Про вибори народних депутатів України» від 17.11.2011 р. №4061-VI;

- Законом України «Про вибори Президента України»  від  14.10.2014 року № 1700-VII;

- Законом України "Про Центральну виборчу комісію" від 30.06.2004 року № 1932-IV;

- Законом України від 22 лютого 2007 року № 698-V "Про Державний реєстр виборців" у редакції Закону від 21 вересня 2010 року № 2536-VI;

- Законом України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" від 11.12.2003 року № 1382-ІV;

- Законом України № 1207-VII "Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України" від 15.04.2014 року № 1207-VII;

-         Постановою Пленуму Вищого Адміністративного суду України № 15 від 01.11.2013 року «Про практику застосування адміністративними судами положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду спорів щодо правовідносин, пов'язаних з виборчим процессом»;

-         Постановою Пленуму Вищого Адміністративного суду України № 9 від 12.09.2014 року «Про узагальнення практики вирішення адміністративними судами спорів про зміну виборчої адреси та місця голосування, уточнення списків виборців, які виникли під час позачергових виборів Президента України та виборів депутатів місцевих рад та сільських, селищних і міських голів;

- підвідомчими актами;

- інструкціями;

До спорів , що виникають із виборчим процесом відносяться:

-  щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, членів цих комісій (ст.172);

-   справи щодо уточнення списків виборців (ст. 173);

-  щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації (ст.174);

-     щодо оскарження дій чи бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу (ст.175).

 

 

Підвідомчість та підсудність.

Для ухвалення законного, обґрунтованого та справедливого рішення суд першочергово вирішує питання підвідомчості (юрисдикції) та підсудності.

Справи щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, членів цих комісій (ст.172), справи щодо уточнення списків виборців (ст. 173), розглядається місцевим загальним судом як адміністративним судом за їхнім місцезнаходженням.

Проте, справи щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, засобів масової інформації, підприємств, установ, організацій, їхніх посадових та службових осіб, творчих працівників засобів масової інформації (ст. 174), щодо оскарження дій чи бездіяльності кандидатів, їхніх довірених осіб, партії (блоку), офіційних спостерігачів від суб'єктів виборчого процесу (ст.175) розглядаються окружним адміністративним судом за місцем вчинення дії чи за місцем, де ця дія повинна бути вчинена.

 Зазначена категорія справ має певні терміни звернення до суду за захистом порушеного права: щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчих комісій, членів цих комісій (5 днів з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності);

-   справи щодо уточнення списків виборців, у тому числі про включення або виключення зі списку себе особисто або інших осіб (за 2 дні до дня голосування);

-  щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності виборчої комісії, комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце до дні голосування може бути подано до адміністративного суду у 5-денний строк, але не пізніше 24 години дня, що передує дню голосування;

- щодо рішень, дій чи бездіяльності дільничної виборчої комісії, дільничної комісії з референдуму, членів цих комісій, що мали місце у день голосування, під час підрахунку голосів та встановлення результатів голосування на дільниці – 2 дні з дня прийняття рішення, вчинення дії або допущення бездіяльності

 

Суддями Комунарського районного суду м. Запоріжжя не було порушено підсудності та строків розгляду справ, пов’язаних з виборчим процесом.

Статистичні данні.

Статистика розгляду справ по спорам, пов’язаних із виборчим процесом в провадженні суду у 2014 року

 

У 2014 року в провадженні Комунарського районного суду розглянуто 19 справ пов’язаних з виборчим процесом, з них:

 

             

Всього розглянуто справ по категорії

задоволено

Відмовлено у задоволенні позову

Заяву залишено без розгляду

уточнення списку виборців, з них:

19

14

2

3

вибори Президента України

14

11

0

3

вибори народних депутатів України

5

3

2

0

 

 

 

 

 

 

 

Адміністративні справи, що виникли із спорів щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом, які розглянуто у 2014 року

 

 

 

Адміністративні справи, що виникли із спорів щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом – вибори Президента України, які розглянуто у 2014 року

 

25.05.2014 року в державі проводились позачергові вибори Президента України. У період з 19.05.2014 року по 25.05.2014 року Комунарським районним судом м. Запоріжжя було розглянуто 14 справ, що стосуються зазначених виборів. Основною причиною виникнення спорів у цій категорії були стала відсутність виборця у списку виборців.

 

Адміністративні справи, що виникли із спорів щодо правовідносин, пов’язаних з виборчим процесом – вибори народних депутатів України, які розглянуто у 2014 року

 

26.10.2014 року в державі проводились позачергові вибори народних депутатів України. У період з 22.10.2014 року по 23.10.2014 року Комунарським районним судом м. Запоріжжя було розглянуто 5 справ, що стосуються зазначених виборів. Основною причиною виникнення спорів у цій категорії були стала відсутність виборця у списку виборців.

 

 

 

         Адміністративні справи, розглянуті суддями Комунарського районного суду м. Запоріжжя,  пов’язані з виборчим процесом у 2014 році не були оскаржені до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду, тому якість показників дорівнює 100 %.

 

ВИСНОВОК:

 

1. Судді Комунарського районного суду м. Запоріжжя при розгляді справ, пов’язаних з виборчим процесом дотримуються положень матеріального та процесуального права, про що свідчить статистика.

2. З метою подальшого підтримання зазначеної статистики суддям необхідно співпрацювати з відділом ведення Державного реєстру виборців районної адміністрації Запорізької міської ради по Комунарському району, своєчасно надавати інформацію по справам: про обмеження цивільної дієздатності, про визнання осіб недієздатними, померлими,  безвісно відсутніми та зазначати в резолютивній частині рішення суду їх анкетні дані осіб, місце і рік їх народження, та місце реєстрації згідно паспорту громадянина України.

 

 

Суддя Комунарського районного

суду м. Запоріжжя                                                                Р.С. Холод