flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Аналіз стану звернення до виконання та виконання судових рішень у кримінальних, цивільних та адміністративних справах, справах про адміністративні правопорушення за 2009 рік

 А Н А Л І З

 стану звернення до виконання та виконання судових рішень у кримінальних, цивільних та адміністративних справах, справах про адміністративні правопорушення

    Згідно європейських засад судочинства правосуддя вважається здійсненим лише тоді, коли рішення суду практично виконане. Тому для досягнення цілей правосуддя важливо, щоб всі рішення суду виконувалися належним чином.

В 2009 році Комунарським районним судом м. Запоріжжя було розглянуто 627 кримінальних справ, 3910 цивільних справ (цивільного, наказного та окремого провадження), 265 справ адміністративного судочинства, 3941 справу про адміністративні правопорушення, всі судові рішення по яким, були своєчасно звернуті до виконання.

Протягом 2009 року стан виконання судових рішень по всім судовим справам знаходився на постійному контролі голови суду, щотижня на оперативних нарадах суддів обговорювалися справи, по яким вироки та рішення суду залишалися невиконаними, аналізувалися причини їх невиконання та приймалися заходи щодо їх усунення.

Аналізуючи стан виконання судових рішень, голова суду щомісячно вносив подання на ім’я начальника УМВС України в Запорізькій області; прокурора Запорізької області; голови Запорізької обласної колегії адвокатів; начальника ТУ ДСА в Запорізькій області; начальника ДВС ГУЮ в Запорізькій області – для прийняття належних заходів. Копії цих подань надсилалися для відома голові апеляційного суду Запорізької області.

Як показав проведений аналіз стану звернення до виконання судових рішень, що набрали законної сили у 2009 році, розпорядження, виконавчі листи щодо звернення до виконання судових рішень у кримінальних справах (ст. 404 КПК України), цивільних (ст. 368 ЦПК України), адміністративних (ст. 258 КАС України) та справах про адміністративні правопорушення (ст.ст. 299, 307, 308 КУпАП) надсилаються своєчасно у відповідності до наведених статей та Інструкції з діловодства в місцевому загальному суді, затвердженої наказом Державної судової адміністрації України від 27.06.2006 року. Не має жодного рішення (крім тих, що не звернені у звязку з відсутністю заяв стягувачів), яке не було звернуто до виконання. Судом, у триденний строк надсилаються розпорядження про звернення вироку до виконання щодо осіб, які перебувають у СІЗО.

За результатами роботи суду з виконання судових рішень по кримінальних справам всі вироки, постановлені протягом 2009 року, були своєчасно направлені на виконання, однак на теперішній час залишилися невиконаними 46 вироків, з яких 6 вироків за 2008 рік які ще на початку 2009 року у зв’язку з невиконанням були передані на персональний контроль суддям, що їх ухвалили.

З невиконаних 46 вироків, 7 складають – невиконання в частині речових доказів та переважна більшість у кількості 39 – штрафи. Виконання цих судових рішень доручено відділам державної виконавчої служби.

З часу звернення зазначених вироків до виконання і до теперішнього часу судом вживалися заходи для їх належного виконання, здійснювався постійний контроль за ходом виконавчих дій, до відділів державних виконавчих служб надсилалися письмові нагадування, повідомлялося в телефонному режимі про необхідність виконання вироку суду.  

Проте, державні виконавці не дотримувались вимог Закону України «Про виконавче провадження» при здійсненні своїх обов’язків в частині належного та своєчасного виконання судових рішень, про що кожного місяця зазначається у поданнях починаючи з 2006 року.

За підсумками роботи Комунарського районного суду м. Запоріжжя у 2009 році були досліджені причини порушення строків виконання судових рішень і встановлено, що державні виконавці, не дотримуються вимог Закону України “Про виконавче провадження”, не приймають всіх встановлених законом заходів щодо повного та своєчасного виконання судових рішень,  зокрема:

Згідно ст. 24 Закону України «Про виконавче провадження» державний виконавець зобов’язаний у триденний строк з дня надходження до нього виконавчого документа виносить постанову про відкриття виконавчого провадження, надалі в разі неможливості сплати штрафу суд за поданням державного виконавця (ст. 410 КПК України) може замінити несплачену суму штрафу, покаранням у виді громадських робіт. Так, наприклад, станом на 01.01.2010 року залишаються невиконаними вироки:

-          по кримінальній справі №1-780/08 за обвинуваченням Ковбаси М.А. за ч.1 ст. 185 КК України, 10 березня 2009 року направлено виконавчий лист про стягнення штрафу у розмірі 510 гривень в прибуток держави. 30.03.2009 року на адресу суду надійшла постанова про відкриття виконавчого провадження. Після сплину шісті місячного строку для стягнення штрафу, на адресу виконавчої служби 20.11.2009 року направлено запит з приводу стану виконання, та одночасно роз’яснено, що в разі неможливості виконання вироку, державний виконавець має право звернутись до суду з поданням про заміну покарання засудженому з штрафу на виправці роботи. Станом на сьогодняшній день, дана справа досі залишаються невиконаною.     

-          по кримінальній справі №1-415/09 за обвинуваченням Кириченко В.С. за ч.3 ст. 358 КК України, 13.07.2009 року направлено виконавчий лист про стягнення суми штрафу у розмірі 510 гривень в прибуток держави. Спостерігається грубе порушення норм Закону України «Про виконавче провадження» оскільки досі державним виконавцем не направлено постанову про відкриття провадження, та повністю ігноруються неодноразові нагадування та запити суду.

-          аналогічна ситуація по кримінальній справі №1-407/09 за обвинуваченням Щербина О.Г. за ч.1 ст. 309 КК України, 12.06.2009 року направлено виконавчий лист про стягнення штрафу у розмірі 850 гривень. Але суду досі невідома дата відкриття виконавчого провадження,  державним виконавцем ігноруються усі запити стосовно виконання вироку.

Також вражає виконання ще одного вироку суду по кримінальній справі у відношенні Антонова Ю.В., яка була розглянута ще у 2006 році, де основним покаранням є штраф, та яка перебувала на виконанні у Василівській ДВС більше 2-х років. Згідно ст.ст. 26, 36 Кримінально – виконавчого Кодексу України, виконавча служба при неможливості сплати засудженим штрафу у повному розмірі повинна надати до суду подання, за місцем проживання засудженого на заміну несплаченої суми штрафу на покарання у вигляді громадських робіт або виправних робіт відповідно до закону. Проте відповідні дії державними виконавцями були проведені лише у 2009 році, після неодноразових нагадувань, що є неприпустимим!

Типовим недоліком в роботі відділів державної виконавчої служби було невиконання статті 24 Закону України «Про виконавче провадження» (стосовно надіслання копії постанови про відкриття виконавчого провадження не пізніше наступного дня після відкриття виконавчого провадження), що позбавляло можливості оперативно проконтролювати строки виконання вироків. Здебільшого державні виконавці надсилали до суду постанови про відкриття виконавчого провадження лише після відповідних нагадувань, а в окремих випадках не надсилали взагалі. Часто державними виконавцями порушувався шестимісячний строк здійснення виконавчого провадження, передбачений статтею 25 Закону України «Про виконавче провадження».

Також залишаються невиконаними, та перебувають на контролі цивільні справи, по яким до суду не надійшли постанови про відкриття виконавчого провадження у кількості 43 справ, про що також було зазначено в поданні за грудень, за підсумками роботи за 2009 рік.

В 2009 році суддями Комунарського районного суду м. Запоріжжя було розглянуто 3941 справу про адміністративні правопорушення, з яких по 2457 справам винесені постанови про накладення адміністративного стягнення у вигляді штрафу. Всього протягом 2009 року судом було присуджено стягнути штрафів на загальну суму 836970 гривень, з яких 336120 гривень було сплачено добровільно. Штрафи, не сплачені добровільно, підлягали стягненню у примусовому порядку. Так, станом на 01.01.2010 року були відсутні постанови про відкриття виконавчого провадження по 25 справам про адміністративні правопорушення. Взагалі кількість справ, в яких немає відомостей про сплату штрафу складає 230 штук, що дорівнює 9,3% від загальної кількості постанов з накладенням адміністративного стягнення у вигляді штрафу.

За для якісної організації роботи суду, головою суду було організовано щоденний, щотижневий, щомісячний та щорічний  контроль  за  якістю,  строками  розгляду  судових справ, та своєчасним зверненням судових рішень до виконання. Так, планом роботи суду на 2010 рік передбачено щомісячне проведення аналізів щодо стану виконання судових рішень у кримінальних, цивільних та справах про адміністративні правопорушеннях із занесенням даних до щомісячного подання голови суду, які розміщуються на власній інтернет-сторінці суду: http://court.gov.ua/sud0812/ в розділі: Що заважає суду працювати (подання).

Суддями, у відповідності до ч. 7 ст. 404 КПК України та п. 3 ст. 23 Закону України “Про судоустрій України” здійснюється контроль за своєчасним зверненням до виконання судових рішень, постановлених під їх головуванням.

Протягом 2009 року судді Комунарського районного суду м. Запоріжжя завжди у вироках вирішували питання щодо речових доказів, випадків неприйняття суддями рішень стосовно вилученого під час досудового слідства майна та депозитних сум не було.

В Комунарському районному суді м. Запоріжжя протягом 2009 року не було встановлено фактів несвоєчасного надіслання справ до апеляційного суду за апеляціями.

 

            Голова Комунарського районного

            суду м. Запоріжжя                                                                         С.Г. Герасименко